Diferansiyel Nedir, Ne İşe Yarar?

04.10.2024
Paylaş:

Diferansiyel, araçlarda tekerleklerin farklı hızlarda dönmesine olanak tanıyan önemli bir mekanizmadır. Bir aracın viraj alması sırasında, iç ve dış tekerleklerin farklı hızlarda dönmesi gerekir. Bu hız farkını diferansiyel dengeleyerek her iki tekerleğe de gücü doğru şekilde dağıtır. Diferansiyel, motorun ürettiği torku şanzımandan alır ve tekerleklere iletir, böylece araç dengesini kaybetmeden viraj alabilir.


Diferansiyel Ne Demek?

Diferansiyel, aracın tahrik akslarında bulunan ve tekerleklerin birbirinden bağımsız hızlarda dönmesini sağlayan bir parçadır. Bu parça, özellikle virajlarda dış tekerleğin daha fazla, iç tekerleğin ise daha az dönmesine olanak tanır. Aks diferansiyel sistemi, çekiş gücünü her iki aksa dengeli bir şekilde dağıtarak aracın yol tutuşunu ve stabilitesini artırır.


Diferansiyel Ne İşe Yarar?

Diferansiyelin temel işlevi, torku tekerlekler arasında paylaştırarak, her iki tekerleğin dönüş hızını dengelemektir. Özellikle virajlarda, iç tekerlek daha az mesafe kat ederken, dış tekerlek daha fazla mesafe kat eder. Elektrikli diferansiyel sistemleri, torku daha etkin bir şekilde dağıtarak özellikle modern araçlarda daha fazla yol tutuş ve performans sağlar.




Diferansiyel Kilidi Ne İşe Yarar?

Diferansiyel kilidi, her iki tekerleğin aynı hızda dönmesini sağlar. Bu özellik, genellikle zor yol koşullarında veya off-road sürüşlerinde kullanılır. Normal şartlarda diferansiyel, tekerleklerin farklı hızlarda dönmesine izin verirken, kilit devreye girdiğinde her iki tekerleğe de eşit tork iletilir. Diferansiyel kilidi, tekerleklerden birinin patinaj yaptığı durumlarda diğer tekerleğin hareket etmesini sağlayarak aracın ilerlemesine yardımcı olur.


Diferansiyel Arızası Nasıl Anlaşılır?

Diferansiyel arızalarının bazı belirgin işaretleri şunlardır:

Diferansiyel uğultusu: Genellikle hız arttıkça duyulan ve dişli aşınmasına işaret eden ses.

Titreşim: Araç hızlandıkça hissettiğiniz anormal titreşimler.

Tekerlek dengesizliği: Özellikle virajlarda aracın dengesiz dönmesi veya kayma hissi.


Ayrıca diferansiyel yağ kaçağı da arızanın anlaşılması için bakılabilecek göstergelerden biridir. Diferansiyelden yağ sızıntısı, contaların aşınmış olabileceğini ve diferansiyelin düzgün yağlanmadığını gösterir. Bu, diferansiyelin düzgün çalışmamasına neden olabilir ve ciddi arızalara yol açabilir.


Diferansiyel Nasıl Çalışır?

Diferansiyelin temel çalışma prensibi motorun ürettiği torku şaft aracılığıyla akslara ileterek, tekerleklerin farklı hızlarda dönmesini sağlamasıdır. Diferansiyel tekerleklerin torkunu ve gücünü dengeleyerek aracın dengesini korumasını sağlar.


Mini diferansiyel sistemleri, daha küçük araçlarda benzer bir işlev görür ve bu tür araçlarda hafif yapılarıyla öne çıkar. Diferansiyelin içinde, şafttan gelen torku dişliler aracılığıyla her iki tekerleğe yönlendiren mekanizmalar bulunur. Bu dişliler, tekerleklerin farklı hızlarda dönmesine olanak tanır. Örneğin, düz bir yolda her iki tekerlek aynı hızda dönerken, viraj alındığında iç ve dış tekerlekler arasındaki hız farkı ortaya çıkar.


Diferansiyelin çalışma prensibi şu şekildedir:

Doğrudan güç iletimi: Diferansiyel, motorun torkunu akslara ileterek tekerleklere güç sağlar.

Dişli mekanizması: Diferansiyel içinde yer alan dişli sistemi, virajlarda tekerleklerin farklı hızlarda dönmesini sağlar. Dönüş sırasında iç tekerlek daha az, dış tekerlek ise daha fazla döner.

Tork dağılımı: Tekerlekler arasındaki tork dengesi korunarak aracın kaymadan viraj alması sağlanır. Bu denge, aracın yol tutuşunu artırır ve virajlarda stabil kalmasına yardımcı olur.


Diferansiyel Boşluğu Nasıl Alınır?

Diferansiyel boşluğu, dişliler arasındaki fazla mesafenin ayarlanması ile alınır. Bu boşluk, zamanla dişlilerde aşınmaya veya seslere neden olabilir. Diferansiyel boşluğu almak için pinyon ve taç dişli ayarları yapılır. Diferansiyel tamiri, uzman bir mekanik tarafından yapılmalı ve dişlilerin doğru şekilde ayarlanması sağlanmalıdır. Bu işlem, aracın verimli çalışmasını ve dişlilerin uzun ömürlü olmasını sağlar.




Diferansiyel Yağı Ne Zaman Değişir?

Diferansiyel yağı, genellikle aracın kullanım koşullarına bağlı olarak değişir. Çoğu üretici, diferansiyel yağının 30.000 ile 60.000 kilometre arasında değiştirilmesini önerir. Ancak, off-road araçları veya ağır yük taşıyan araçlar için bu süre daha kısa olabilir. Diferansiyel yağı, dişlilerin aşınmasını önler ve diferansiyelin sorunsuz çalışmasını sağlar. Yağın düzenli olarak kontrol edilmesi ve gerektiğinde değiştirilmesi önemlidir. Diferansiyel fiyatları, kullanılan yağın kalitesine ve aracın özelliklerine bağlı olarak değişiklik gösterebilir.


Diferansiyel Uğultu Sesi Nasıl Kesilir?

Diferansiyelden gelen uğultu sesi, genellikle aşınmış dişlilerden veya düşük yağ seviyesinden kaynaklanır. Bu sesi kesmek için ilk adım, yağ seviyesini kontrol etmek ve gerektiğinde yağı değiştirmektir. Eğer diferansiyel dişlileri aşınmışsa, bu dişlilerin değiştirilmesi gerekebilir. Diferansiyel tamiri, profesyonel bir mekanik tarafından yapılmalı ve arızalı parçalar zamanında değiştirilmelidir.


Diferansiyel Yağı Nasıl Kontrol Edilir?

Diferansiyel yağı kontrolü, aracın düz bir zeminde kriko yardımıyla kaldırılmasıyla yapılır. Diferansiyel üzerindeki kontrol tapası çıkarılarak yağ seviyesi kontrol edilir. Yağ seviyesi, tapa hizasında olmalıdır. Yağ seviyesinin düşük olması durumunda, uygun bir yağ eklenmelidir. Bu işlem, diferansiyelin verimli çalışmasını sağlar ve aşınmayı önler.


Diferansiyel Yağı Nereden Konur?

Diferansiyel yağı, diferansiyel kutusunda bulunan dolum tapası aracılığıyla eklenir. Tapaya uygun bir huni veya yağ enjektörü kullanılarak yağ doldurulur. Küçük diferansiyel fiyatları, kullanılan yağın kalitesine ve aracın özelliklerine bağlı olarak değişir.