Pistonların üstünde yer alan segman, sızdırmayı önleyen parçadır ve gevşemesi sonucunda yağ sızdırır ve motor yağının piston üzerine çıkması ile birlikte motor yağ yakması sorunu ortaya çıkar. Supaplarda ortaya çıkan arıza ve motor yağı seviyesindeki düşüş de aşınma sorununun ortaya çıkmasına ve motorun yağ yakmasına neden olur.
Motor yağı, baz yağlardan ve çeşitli katkı maddelerinin bir araya gelmesiyle oluşur. Baz yağların üretimi sırasında ham petrol ve doğal gaz kullanılır. Motor yağı akışkan özelliğe sahiptir ve motorun hareket etmesini sağlayan parçaların aşınarak zarar görmesini önlemek amacı ile kullanılır.
Motoru çalıştıran parçaların, hareket ederken birbirine sürtünmesini önlemek amacı ile motor yağı hareketli kısımlar üzerine ince bir tabaka halinde yayılarak kullanılır. Motor yağının seviyesinin düşmesi veya yağın eskimesi, motora ait parçaların sürtünmesinin artmasına ve işlevini yerine getirememesine neden olur. Parçalar birbirine sürtündükçe aşınır; aşınmayı önlemek ve motora ait parçaların daha rahat çalışması da motor yağı kullanılması ile mümkündür. Kullanılan motor yağının kontrolünün sağlanması, eskimiş yağın sık şekilde değiştirilmesi ve yağın temiz ve akışkan olması gerekir.
Yakıt tüketimini etkileyen motor yağı bazen yakıt yerine geçerek yanar. Motor yağ yakması sebebi pistonların uçlarındaki segmanların gevşemesi sonucu yağın pistonlar üzerine çıkması ve supapların arızalanarak yağ yanma odasına kaçmasından kaynaklanır. Motor yağının eksik veya eski olması, motora ait parçaların aşınmasına yol açarak yanmayı tetikler. Motor yağ yakmasının farklı nedenleri mevcuttur.
Motorun düzgün çalışabilmesi için motor yağı gereklidir ve kullanılan yağ kalite standartlarına uygun olmalıdır. Kullanılan yağın kalitesiz olması ve içerisinde parçacık bulunması motordan istenen performansın alınamamasına neden olur. Kullanılan yağın motora uygun özellikte olmaması, kalitesiz ve eskimiş durumda bulunması motorun, yağı gerektiğinden daha fazla kullanmasına neden olur. Yağın rengi değişerek siyaha veya kahverengiye dönüşmüşse, araçta daha ciddi ve maliyeti yüksek sorunların ortaya çıkmaması için motor yağının en kısa süre içerisinde değiştirilmesi gerekir.
Motor yağı azalması, piston ve motorda yer alan parçaların rahat hareket etmesini engeller ve aşınmaya neden olarak motora yağ sızmasına yol açar. Aşınan parçalara yağ dökülmesi sorunun giderilmesini sağlamaz.
Araç neden yağ yakar sorusunun bir yanıtı da aşınmış contalardır. Aşınmış contalar, yağ sızmasına yol açar. Aracın çalıştığı her an, bu sızmanın devam ederek tüketilen yağ miktarının artmasına neden olur. Yağ kontrolüne dikkat edilmediği durumlarda ise yağ yanması gerçekleşir.
Yağ basıncının yüksek olduğu durumlarda motor içinde bulunan fazla yağ, taşarak silindirler üzerine dökülür. Bu durum yağın yanması ile sonuçlanmaktadır. Yağ basıncının meydana gelmesini sağlayan nedenler arasında araç beyninin ayarının doğru şekilde yapılamaması yer alır. Yüksek yağ basıncı, yağ değişiminde olması gereken miktardan daha fazla yağın motora konulması ile de ortaya çıkabilir.
Valfler, egzoz gazının tahliye edilmesini sağlar. Valflerde meydana gelebilecek aşınma ile birlikte yağ silindire girer ve bu durum yağ yanmasına neden olur. Valflerin aşınmasını önlemek için, aracın kullanıldığı devir aralığına dikkat etmek gerekir.
Yağ pompasında meydana gelebilecek arıza, motordaki yağın eksilmesine neden olur. Yağ pompası arızası, yağ debisinin artmasına yol açar ve bu durum yağın yanma odasına ulaşarak yanması ile sonuçlanır.
Motorun yağ yaktığı, aracın verdiği belirtilerden anlaşılabilir. Bazı belirtilerin ortaya çıkması zaman alabilir. Genel olarak bu belirtileri aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür.
Motora ait kapağın açılmasıyla, hava üfleme sorunu ortaya çıkıyorsa motorun yağ yaktığı söylenebilir.
Arabanın yağ yakması yağ ölçümü yapılarak anlaşılabilir ve yağ ölçümü ise kontak kapalı olduğu zaman yapılmalı, yağ çubuğu kullanılarak yağ seviyesi belirlenmelidir. Yağ çubuğu üzerinde yağ seviyesinin olması gereken miktarı belirten işaret yer alır. Yağ ölçümü yapıldığında yağın, işareti geçmediğinin görülmesi, motordaki yağ seviyesinin eksildiği ve motorun yağ yaktığı anlamını taşır.
Subap contalarının ve segmanların aşınması sonucunda motor yağı silindirin içine girer ve buradan atılabilmesi için yanması sağlanır. Araba yağ yakması egzoz dumanının mavi renk oluşundan anlaşılabilir. Dumanın mavi renkte olmasının nedeni, yağın yanmasından dolayı meydana gelse de bazı araçlarda kullanılan sentetik yağ, egzozdan çıkan dumanın belirgin olmamasına yol açabilir. Bu durumda yağın yandığı, açığa çıkan kokudan anlaşılabilir.
Motor yağ yakma sorunu, parçaların aşınmasıyla meydana gelir. Aşınma ortaya çıktıktan sonra yağ yakma sorununun giderilebilmesi için kullanılacak ürünler, ileriki dönemlerde farklı sorunlara yol açabilir. Motor yağının yanmasını önlemek, yağ kontrolü ve aracın yüksek devirde kullanılmaması ile sağlanabilir. Araçlarda yağ kontrolü yapılması için beklenilen süre, araç modeline göre farklılık gösterebilir. Aracın yağ takibi yapılırken, en son kullanılan yağ miktarı dikkate alınmalı ve tüketilen yağ oranı ile karşılaştırma yapılmalı böylece motorun yağ yakmasının önlenmesi sağlanmalıdır.
Yağ yakan aracın tamir edilmesi mümkün olsa da maliyeti yüksek olup zaman alabilir. Araç çalıştığında, motordaki parçaların işlevlerini yerine getirebilmesi için yağ kullanılır. Yağın zamanla azalması normal olarak kabul edilir.
Motor yağı değiştirilmesi için beklenen sürenin kısa olması, motorda sürtünmeden kaynaklanan sorunların ortaya çıkışını hızlandırır. Motorun detaylı kontrol edilmesi ve yağ yakmaya neden olan parçaların tespit edilerek sökülmesi gerekir. Sökülen parçalarınsa yerine yenisi takılmalıdır. Yağ sızdırma nedeni, silindir kapak contasıysa bu parçanın değiştirilmesi sorunun çözülmesini sağlayabilir.